Porscher med 4 cylinderes rækkemotor
Note: Angivne årstal er model året!
1.1 - Porsche 924 coupé
I 1975 (1976 model) kom Porsche 924 som afløser for VW-Porsche 914. Udviklingen startede i et samarbejde mellem VW/AUDI og Porsche. VW forlod dog samarbejdet i forbindelse med oliekrisen pr. 1973, dette skete i 1975, og Porsche måtte selv fuldføre arbejdet. Bilen var gjort billig ved brug af kvalitets komponenter fra VW og Audi, og drivkraften var en 2L Audi motor på 125 hk med Bosch K-Jetronic indsprøjtning.
Lige netop 924-ren blev bl.a. benyttet til konkurrence kørsel i 1601-2000 ccm. klassen på div. baner her i Danmark. Jeg har personligt set den vinde et løb på Korskro-banen sidst i 70-erne.
Mange roste de flotte linier bilen havde, men de fleste mente at motorydelsen, lige var i underkanten af en bil ved navnet Porsche.
Selve det ydre design har helt klart givet inspiration til flere Japanske bil producenter.
Her vil jeg blot fremhæve Mazda 323F, her tænkes på den udgave med Ole Lukøje lygterne fra 80-erne, som vi stadig ser mange af i Danmark.
1.2 - Porsche 924 turbo coupé (Fabriksbetegnelse 931)
I 1978 blev denne udgave introduceret, med en motorydelse der var forøget med 41% til 177 hk.
1.3 - Porsche 924 note
Porsche 924 blev produceret på Audis fabrik i Neckarsulm. I de 12 år Porsche 924 var på markedet, blev der produceret 150.684 stk. De sidste Porsche 924S der blev solgt, var bestykket med en Porsche 944 motor.
2.0.1 - Porsche 944 motor
Idet Porsche 924 var baseret på en 2,0L motor fra Audi, havde Porsche ingeniørerne ingen speciel interesse i at videreudvikle denne. Desuden var det også lidt sørgeligt at åbne motorhjælmen på en Porsche, og så stod der bare AUDI på topstykket. (Man kan jo glæde sig over at der ikke stod LADA).
Porsche fabrikken forsøgte at finde en passende motor, bl. a. havde man kik på en V6 motor fra Volvo/Renault. Man havde også overvejet selv at udvikle en ny 6 cylinderes motor, men et motorrum designet til en 4 cylinderes Audi-motor tillod ikke dette pladsmæssig.
Med base i den nyudviklede V8 fra Porsche 928 (1978), lavede man nu en 4 cylinderes vandkølet rækkemotor. For at presse citronen til det yderste forøgede man boringen til 100 mm. og fik på denne måde en rå men ustabil overkvadratisk motor. Den manglende stabilitet blev klaret ved at benytte den af Mitsubishi patenterede løsning med to modsat roterende balanceaksler.
Man havde nu en 2479 ccm motor med 163 hk, og med en utrolig flot karakteristik, som f. eks. i praksis medfører, at man på lige vej uden problemer kan starte i anden gear.
For at dokumentere hvor holdbar en standard 944 motor var, lod man i 1987 en bil over en 12 måneders periode køre en halv million kilometer, hvilket motoren klarede uden problemer.
2.0.2 - Porsche 944 karosseri
Med udgangspunkt i Porsche 924 Carrera GT karosseri, der havde noget nær den perfekte 50:50 vægtfordeling, tilrettede man nu til den nye motor.
Porsche 924 havde en bredde på 1,69 cm. Ved at udbygge skærmkasserne med 3 cm. Blev den samlede bredde 1,75 cm. Dette tillod at man umiddelbart kunne benytte en dæk bredde på op til 225 mm.
Det er hermed underforstået at mange karrosseridele fra Porsche 924 faktisk passer til en Porsche 944.
Jeg har ladet mig fortælle at en fabriksny Porsche 944 bagskærm koster 28.000 kr. plus montering og lakering, hvilket er lidt mere kostbar end en tilsvarende skærm til f. eks. en Fiat 127.
2.1 - Porsche 944 coupé (Early)
|
I september 1981 lanceres den første Porsche 944 på Frankfurt biludstilling (1982 model), denne havde samme interiør som Porsche 924. Dette design bliver kaldt early. Pr. 1982 kan bilen også købes i noget som nogen kalder "guds eget land", denne USA udgaven havde dog kun 150 hk. De er sQ lidt bagud derovre *SMIL*.
Bilen var standard monteret med 15 inch Knivblads fælge
|
(ligner Fuchs fælgen på afstand), og med 185 mm. brede dæk.
I tiden 1983 til 1986 var bilen på Car and Driver 10 Best listen i USA, så som helhed må den have gjort et godt indtryk. |
|
2.2.1 - Porsche 944 coupé (Late)
|
Midt i 1985 (85½) får bilen et nyt interiør. Det kantede interiør fra Porsche 924 bliver udskiftet med en mere kurvet og rengørings venlig facon. Dette er en facon der hos de fleste bilmærket fortsætter indtil midt i 90-erne (min Hilux fra 92 og afløseren i 99 har denne facon). Samtidig med dette får den også et lille ydre "pep" nemlig Phone-dial fælgene i stil med de der var på Porsche 928.
Standardudgaven blev produceret til og med 1989, og blev det sidste år leveret med 8 ventileres motor på 2681 ccm. I denne udgave har en boring på 104 mm, men ydede kun 165 hk.
|
Modeller fra og med 1985 er med katalysator, og kan derfor køre på blyfrit benzin, og endelig er tankkapaciteten forøget til 80 l.
2.2.2 - Porsche 944 turbo coupé (Fabriksbetegnelse 951)
|
Ca. samtidig med 85½ interiør lanceres bilen også med turbolader. Ydelsen er forøget med 32% til 220 hk, hvilket giver en topfart på 245 km/t. Bilen får en ny forende, samt en stabilisator plade i bagenden. Dette smarte turbo look, er mere aerodynamisk! |
2.3 - Porsche 944S coupé & Porsche 944 Turbo S coupé
Dette ekstra S dækker over Porsche´s videreudvikling af motoren til en udgave med 16 ventiler. Volumen var uændret på 2479 ccm, men ydelsen var forøget til 190 hk. Denne udgave havde ABS bremsere.
Året efter i 1988 kom så turbo S udgaven med ikke mindre end 250 hk, hvilket giver en topfart på 260 km/t. Alle turbo udgaver er med 8 ventiler.
2.4 - Porsche 944 S2 coupé
|
I 1989 lanceres Porsche 944 S2, denne er med en stærk forbedret 16 ventilers motor. Ved forøgelse af både slaglængde og boring, har man nu en motor på 3.0L som yder 211 hk. Dette er verdens hidtil største serieproducerede 4 cylindres rækkemotor uden turbo, og giver bilen en topfart på 240 km/t. Fra 1989 benytter man Design 90 fælgen.
Til Porsche 944 S2 benyttes den lidt mere aerodynamiske turbo karrosseri. |
2.5 - Porsche 944 S2 cabriolet & Porsche 944 Turbo S cabriolet
Vi er nu kommet til sidste model i Porsche 944 serien, her er turbo karrosseriet også grundelementet.
Den svagt integrerede hoftesvaj mellem baghjul, bagerste siderude og bagklap er ikke synlig mere, men som helhed var det en lækker sporstvogn, og cabrioleten blev meget populær. Bilen har en topfart på henholdsvis 240 og 260 km/t.
2.6 - Porsche 944 note
Porsche 944 er blevet produceret i 10 år. Karrosseri er fremstillet hos Audi i Neckarsulm, og motoren på Porsches egen fabrik i Zuffenhausen. Det officielle produktionstal fra Porsche er 163.302 stk, hvilket gør modellen til en absolut bæstsælger hos Porsche.
En Porsche 944 Targa findes egentlig ikke, idet definitionen på en targa er at taget mellem frontrude og bagrude er fjernet og at dørens siderude samtidig ikke ender i et lukke. Ingen jeg har set ser sådan ud! Der findes dog nogle med forvoksede soltag, hvoraf de fleste er elektriske. Der er dog modificeret nogle i Tyskland, disse kaldes Cab/Targa.
Porsches clubnews sider angiver, at der er fremstillet i alt 325.231 i serien 924-944-968.
Udgaven med højre placeret styretøj har fabriksbetegnelse 945.
3.1 - Porsche 968 coupé & Porsche 968 cabriolet
Topmodellen af de 4 cylinderes modeller er uden tvivl Porsche 968.
Karrosseri har forrest fået et look i stil med Porsche 911, og bagenden er helt klart Porsche 928 inspireret. S2 motoren var yderligere trimmet, og ydede nu 240 hk, og en ny gearkasse med 6 gear var også kommet til. Som ekstra udstyr kunne der monteres den prisbillige Tiptronic automatgear skifte.
Såvel coupé som cabriolet klarede en topfart på 252 km/t, og 0-100 km/t på 6,5 sek.
3.2 - Porsche 968 turbo S coupé
Året efter i 1993 kommer så 3.0L motoren med turbolader. Motorkoden er M44/60, så der er ingen tvivl, det er en 944 motor.
Motoren yder 305 hk ved 5400 omdrejninger hvilket giver en topfart på 280 km/t, og så klarer den 0-100 km/t på 5 sekunder rent.
I de 2 år Porsche 968 turbo var på markedet, blev der kun bygget 14 stk.
3.3 - Porsche 968 note
I tiden 1992-1995 blev der bygget over 11.000 biler, heraf var ca. 1/3 cabrioleter.
Pr. 1996 stopper al produktion af biler med M44 motorer. Dette giver plads til Porsche 986 Boxster, som er med en 6 cylindres centreret vandkølet motor.
Kilder:
MLA
Porsche
Porsche Centrum
Austro Classic
Cantonia
Nice
|
|
|
Back to
The Garage
Die Werkstatt
Værkstedet
|
|
|